Logo
Energimodul
no

SINTEF Energimodul

SINTEF har på oppdrag fra Statens vegvesen utviklet en modell for å gjøre detaljerte beregninger av energiforbruk i transportsektoren (langs veg og bane, i luft og på vann). Modellen er implementert i Energimodulen, som har blitt brukt og videreutviklet i en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter siden 2017.

Energimodulen er gjennom disse prosjektene og løsningene blitt en etablert standard for energi- og utslippsberegninger for transport i Norge. Detaljerte beregninger basert på fysiske modeller, kombinert med muligheten for å gjøre et stort antall beregninger på kort tid, er medvirkende årsaker til dette.

På denne nettsiden finner du informasjon om Energimodulen og API-et vi tilbyr. Du finner også en interaktiv kalkulator hvor du kan definere et kjøretøy og beregne fart, energibehov, drivstofforbruk og utslipp på en selvvalgt rute.

Eksempel på beregningsresultat.

Energiforbruk og utslipp

Transport er en stor bidragsyter til norske klimagassutslipp. Men hvor ligger de viktigste årsakene til utslipp, og hva kan vi gjøre for å redusere utslippene fra transport? Det må vi vite for å kunne gjøre sektoren mer klimavennlig. Energimodulen kan benyttes til å besvare disse spørsmålene.

Ved hjelp av fysiske modeller av kjøretøyet og kjøreruten, beregner Energimodulen fart og energibehov, og deretter drivstoffbruk og klimagassutslipp. I tillegg beregner energimodulen indirekte utslipp fra kjøretøy (produksjon og vedlikehold) og drivstoff (produksjon) ved hjelp av livssyklusanalyser (LCA-metodikk).

Eksempel på beregningsresultat.

Mange faktorer påvirker energibruken

Klimagassutslipp fra transport uttrykkes ofte som gjennomsnittstall. Det kan være nyttig for å vise det store bildet, men man mister da muligheten til å peke på enkeltstående årsaker og bidrag til utslipp, siden det er en rekke faktorer som påvirker energiforbruket til et kjøretøy.

Energimodulen tar hensyn til veg-, kjøretøy- og sjåføregenskaper, og i tillegg trafikkbelastning dersom informasjonen er tilgjengelig. Slike detaljerte beregninger er viktige, siden påvirkningsfaktorene vil variere mye i en analyse av et stort transportnettverk. Samvariasjon mellom faktorer håndteres også i modulen.

Eksempel på beregningsresultat.

Utvalgte prosjekter

Energimodulen har siden 2017 blitt brukt og videreutviklet i en rekke forsknings- og utviklingsprosjekter, blant andre:

Felles standardisert utslippsberegning

Det tverrsektorielle datasamarbeidet og Entur har sammen med SINTEF og andre virksomheter i samferdsel utviklet en felles standardisert beregningsløsning for utslipp i kollektivsektoren.

Les mer

Energikart for Norge

Et verktøy for å beregne, visualisere og analysere energibruk i transportsektoren i Norge. Inkluderer persontransport, kollektivtransport og godstransport på land, hav og i luft.

Les mer

EFFEKT

Nytte-kostnadsanalyse av veg- og transportprosjekter. EFFEKT sammenstiller og beregner de totale prissatte nytte- og kostnadseffektene av tiltak, blant annet utslippsmengder og -kostnader.

Les mer

Regionale transportmodeller for personreiser (RTM)

RTM benyttes til å gjennomføre strategiske transportanalyser knyttet til utredning av ulike infrastrukturtiltak for bil, kollektiv, gange og sykkel i Norge.

Les mer

FuChar

FuChar-prosjektet handler om å minimere investerings- og driftskostnader knyttet til nettintegrering av elektrisk transport, med hovedfokus på høyeffektslading.

Les mer

SARIL

EU-prosjektet SARIL skal definere nøkkelindikatorer for motstandsdyktighet og miljøbelastning innen godstransport og logistikkinfrastruktur. Prosjektet skal utvikle og sammenligne modeller for normal drift og håndtering av omveltninger.

Les mer